مصاحبه با استاد احمد قاضی
مصاحبه و ترجمه از: اسماعیل خضرزاده
مقدمه
چگونگی رشد زبان کردی بعد از انقلاب بدون حرف زدن از مجلهی (سروه) ابتر است و حرف زدن از مجلهی سروه بدون مطالعهی نقش دو اندیشمند بزرگ کرد ماموستا هیمن واحمد قلضی امکانپذیر نیست. ماموستا هیمن در آخرین سالهای زندگی خود منتظر کسی بود که لیاقت پیشروی کاروان ادب کردی را داشته باشد تا این کاروان را به او بسپارد و آخرین رسالتش را انجام داده باشد. این نائب وجانشین ماموستا هیمن کسی جز احمد قاضی نمیتوانست باشد.
احمد قاضی سال 1315 مصادف با 1۹36میلادی در مهاباد به دنیا آمد. سال شروع تحصیلاتش مصادف بود با زمان جمهوری کردستان ودوران دبیرستان را در مهاباد وبرای گرفتن دیپلم به تبریز میرود وبعدها در دانشگاه تهران لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی را میگیرد. سال 41-42 به جرم جععآوری کمکهای مردمی برای شورش ملا مصطفی بارزانی به چهار سال حبس محکوم میشود. در زندان اولین رمان خود (شب بی پایان) را انتشار میدهد. 10 سال در دانشکدهی الهیات و، دبیرستانها و موسسههای تهران تدریس میکند. بعد از انقلاب از کار برکنار میشود و از سال 1365 بر جای ماموستا هیمن تکیه میزند و مجلهی سروه را به مدت 22 سال به عهده میگیرد وحال در مهاباد سکونت دارد و مشغول کار ادبی و خدمت به ادبیات کردی است. آثار زیادی تا به حال از ایشان به چاپ رسیده است که به تعدادی از آنها در زیر اشاره شده است:
آثار کردی: باقه بین، دستو زبان کردی به دو زبان، جمع و اصلاح دیوان سیف القضات، ترجمهی دیوانی سهیرو سهمهره، ترجمهی گیل گمش، ترجمهی دوجلدی دون کیشوت، کتک و مشک، و....
آثار فارسی: نسل اژدها، دوقلوهای عجیب، کوهسار حقیقت، عصر غولها، صدام و بحران خلیج، ژانی گهل، کردستان بعد از جنگ خلیج فارس، خلاصهی تاریخ کردستان و...
متن مصاحبه
استاد خواهشمندیم برای خوانندگان یک تعریف کلی از زبان مادری ارائه بدهید؟
خوب زبان مادری هم میتواند زبانی یکپارچهی سراسری باشد هم میتواند زبان ناحیهای در یک سرزمین چندملیتی مثل پاکستان باشد که 12 زبان رسمی یا مثل هندوستان 80 زبان مادری و آفریقای جنوبی 14 زبان مختلف دارند. به هر حال زبان مادری این تعریف را میتواند داشته باشد که "زبان یک ملیت یا قومیت یا قسمتی از یک قوم که با آن حرف میزنند، با آن میفهمند و میفهمانند که ممکن است در یک مملکت تنها یک زبان وجود داشته باشد که همان زبان مادری ، رسمی و ملی یک کشور باشد یا ممکن است مثل ایران باشد که ما چندین زبان مادری داریم که زبان رسمی نشدهاند و یک زبان فرمی دیگر به کار برده میشود و همراه با این زبان فرمی زبانهای ناحیهای نیز وجود دارند، رشد میکنند، به کار برده میشوند وانکار نمیشوند.
نقش زبان مادری را در حفظ هویت قومی وفرهنگی چطور میبینید؟
خوب اگر بخواهیم شناسنامه یا هویت یک ملت را تعریف کنیم اولین چیزی که به آن برمیخوریم زبان است بعد از آن سرزمین است، اقلیم است، آرزوهای مشترک است، مذهب است و... اما به نظر من بزرگترین نشانهی هویت و وجود یک ملت زبان آن ملت است ( فرهنگ وادبیات، هر دو زادهی زبانند یا به عبارت دیگر فرهنگ بدون زبان نمیتواند وجود داشته باشد) یک ملت نمیتواند بدون زبان وجود داشته باشد پس زبان نشانهی وجود و بقا یک ملت است. الان ما میبینیم درکوران سیاست و کار سیاسی ملتها تلاش میکنند از هر راهی که باشد زبان خود را حفظ کنند تا هویت خود را حفظ کنند یعنی وجود خود و شناخت خود را در زبان خود میبینند.
وضعیت زبان مادری را در ایران امروز چطور میبینید؟
آن توجهی که باید و شاید است به آن نمیشود یعنی آن چیزی که در قانون اساسی از آن سخن به میان آمده دربارهی زنده نگه داشتن زبانهای قومی و زبانهای مختلفی که در ایران وجود دارند اجرا نمیشوند و به صورت سیاسی و رسمی از آن حمایت نمی شوند اما به هر حال به خاطر بیداری و هوشیاری ملتهای مختلف از یک طرف واز طرف دیگر به علت زیاد شدن وتعدد رسانههای گروهی مثل ماهواره و اینترنت و... این زبانها در وجود خود مشغول جوانه زدن و رشد هستند هر چند ممکن است این رشد، کند باشد وآنطور که باید و شاید نیست. اما به هر حال همهی ملتها الان برای حفظ شناسنامه و وجود خود به زبان توجه میکنند و علاوه بر رادیو و تلویزیون و اینترنت، تعدادی نشریات مثل مطبوعات محلی، ژورنالیسمهای کردی، ترکی و ... وجود دارند. اینها هم کمکی میرسانند تا زبانهای محلی از بین نروند.
همچنانکه مستحضرید ایران کشوری چندملیتی است و ملتهایی همچون کرد وترک وعرب و بلوچ و... در این کشور زندگی میکنند. حق خواندن ونوشتن و تدریس به زبان مادری از این ملیتها گرفته شده است این در حالیست که اصل 15 قانون اساسی تا حدودی به این مسئله اشاره کرده است چه چیزی باعث شده است که این اصل بعد از 31 سال همچنان اجرا نشده باقی بماند؟
میتوانیم بگوییم که علت این کار عقب نشینی نظام از بخشی از قانون اساسی است که از آن پشیمان شدهاند. در اوایل انقلاب کسانی که این قوانین را پایهریزی و تصویب کردهاند بهتر به اوضاع مملکت واقف بودند و میدیدند که همهی ملتها با خواست خود در صحنه هستند مثل کرد و ترک و بلوچ و عرب و همهی اقلیتهایی که ملت ایران را تشکیل میدهند در میدان مبارزه حضور داشتند، بسیار فعالانه حضورداشتند، ناچار بودند در تصویب قانون اساسی حق این ملتها را هرچند نه به طور کامل اما قسمت بسیار کمی از حق این ملیتها را که بزرگترین آن زبان است در قانون اساسی ذکر کنند. کسانی که در اوایل انقلاب بودند خیلی از آنها ترور و کشته شدند به نظر من بسیار دلیرتر بودند از کسانی که بعدها بر تخت حکومت تکیه زدند و حاکم این مملکت شدند آن روح عدالتپروری که درافراد اوایل انقلاب بود در جانشینهای آنها نبود به همین خاطر خیلی از اصول قانون اساسی رفته رفته فراموش کردند و به آن توجهی نشان داده نشد.
استاد بسیاری معتقدند اجرای اصولی از قانون اساسی مثل اصل 15 و 19 میتواند باعث لطمه به وحدت ویکپارچگی نظام و یا حتی کشورباشد، نظر شما در این مورد چیست؟
اتفاقا برعکس... یعنی اگر حقوق اقلیتها در نظر گرفته شود وحدت و برادری ویکپارچگی بیشتر میشود نه مثل الان که در بین ملیتها گلایه و نارضایتی هست برعکس اگر تو در کردستان، دیگری در ترکمنستان، آن یکی در بلوچستان احساس کند در این مملکت دموکراسی حاکم است و عدالت به درستی اجرا میشود و حق استفاده از قانون برای همه یکسان است وحدت و برادری قدرتمندتر میشود. این یک فکر بسیار قدیمی و ایدئولوژی پوسیدهی شرقی است که فکر میکند که باید از یک مرکز مملکت را اداره کنند و کسی چیزی نگوید و یا هرکس حرفی یا اعتراضی داشت بازداشت و از بین برود و همه چیز از مرکز به چهارگوشهی مملکت دستور داده شود. اگر قدرت به مردمی داده شود که در جایجای این مملکت زندگی میکنند و حقوق آنها پایمال نشود (همان حقی که به آن حق ملی یا قومی میگویند) از نظر من دولت قویترو بهتر میشود. نمونهی از این قبیل کشورها زیاداند مثلا هندوستان که 80 زبان در این کشور تدریس میشود در حالیکه زبان رسمی آنها انگلیسی است، در پاکستان زبان اردو زبان رسمی است در حالیکه فقط 8% مردم با آن تکلم میکنند 92% دیگر با زبانهای پنجاوی، سندی، پشتو، فارسی و... حرف میزنند و زبانشان در مدرسه نیز خوانده میشود وهر ایالت و ولایت مختارند از هر زبانی که خواستند استفاده کنند. با این کار پاکستان نه تنها تجزیه نشده است بلکه قویتر شده. آفریقای جنوبی نمونهی دیگری است یا کشور سویس که 4 زبان رسمی دارد که با همهی آنها حرف زده میشود و درس خوانده میشود و هویت هیچ کس انکار نمیشود با این حال نه تنها که مملکتشان به هم نریخته بلکه بسیار آرامتر از کشوری مثل کشور ما است چون عدالت تقسیم شده است. باید هر نظامی هدفش این باشد که عدالت را به طور یکسان تقسیم کند تا توازن و یکسانی بوجود آید. وقتی عدالت وجود داشته باشد به دنبال آن رضایت میآید و وقتی رضایت و دلگرمی به وجود آمد، وحدت و یکپارچگی متولد میشود.
در اواخر دورهی اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد 2 واحد اختیاری تحت عنوان تدریس زبان مادری در دانشگاهها تصویب شد؛ این مصوبه را تا چه حد با اصل 15 و حقوق ملیتها مطابق میدانید؟
خوب این می تواند قدم اول باشد قدمی هر چند کوچک... همچنان که شما هم مستحضرید وقتی رهبر به سنندج آمدند ما به خدمت ایشان رسیدیم و با ایشان نیز در این باره بحث و تبادل نظر کردیم و دوباره تاکید شد 2 واحد زبان کردی در بعضی از دانشگاههای مناطق کردنشین و زبانهای دیگر در مناطق دیگری که اقلیتها حضور دارند تدریس شود اما متاسفانه نمیدانم به کجا رسیده وچرا میخواهند این را هم پشت گوش بیندازند. به نظر نشات گرفته از این سیاست است که مردم را با وعده وعید دلخوش کنند و هیچ اقدامی نکنند.
نقش روشنفکران گروههای اقلیت یا همان ملیتها در حفظ ونگهداری زبان مادری چطور میبینید؟
حرکتی در بیین روشنفکران برای حفظ زبانشان وجود دارد. علاقهمند هستند، انجمن ادبی دارند، جلساتی تشکیل میدهند، سالیادهایی دارند و.... تعدادی روزنامه و مجله هم دارند برنامههای موسیقی در خارج و داخل کشور وجود دارد و مردم خیلی با ذوق وشوق به آنها گوش میدهند. روشنفکران در کل آنچه از دستشان بربیاید انجام میدهند حتی در این راه قربانی هم میدهند بازداشتشان میکنند، احضار و بازخواست هم میشوند. در کل بد نیست اما به هر حال باید بیشتر تلاش کنند و به اینجا بسنده نکنند و کمی خودشان را تطبیق دهند. من از نسل جوان گلهمندم که به بهانهی اینکه در مدرسه درس خوانده نمیشود دنبال یادگیری ویاددهی زبان کردی نمیروند، کردی نمینویسند، کردی نمیخوانند و این وضعیت بسیار بدی است باید هر جور که باشد هر کس در خانهی خود یک مدرسهی کردی داشته باشد و کردی یاد بگیرد ویاد بدهد. به این شیوه میتوانیم این بند و بسطی که روی زبان ما به وجود آوردهند اندکی کم کنیم.
نقش اجتماع به طور عام و خانواده به طور خاص را در حفظ و نگهداری زبان چطور ارزیابی میکنید؟
باید از خانواده شروع کنیم خانواده سنگ زیرین و فنداسیون جامعه است. هر جامعهای از مجموع خانوادهها تشکیل میشود. اگر این شعور وآگاهی به خانوادهها راه پیدا کند که احساس کنند باید فرزندانشان کردی یاد بگیرند البته حرف زدن را یاد گرفتهاند اما با نوشتن و خواندن و وارد شدن به ادبیات و آشنایی پیدا کردن با آثارادبی میتوانند جامعهای زنده و پویا بسازند که هویت خود را بهتر حفظ خواهد کرد.
نقش رسانههای گروهی در حفظ و نگهداری زبانهای زیردست و قومی را چطور میبینید و از نظر شما چطور باید باشد؟
آنچه شایان توجه است این است که زبان کردی (توجه ما بیشتر بر زبان کردی است) خوشبختانه در یک مرحلهی تغییر و تحول و گذار تندی به سر میبرد که به طرف مدرنشدن و تجدد میرود. دلیل آن این است که خود این ملت تغییرات زیادی را تجربه کرده است. خوب در کردستان جنوبی (عراق) یک حکومت کردی وجود دارد که باید با زبان کردی کارهای بازرگانی، هنری، دیپلماسی، روزنامهنگاری و... را انجام دهد. اینها همه به رشد زبان نیاز دارد. تا بیست سال پیش بیشترین چیزی که از آن حرف زده میشد زیباییها، طبیعت، زندگی قدیم و... بود اما الان باید زبانی به وجود بیاوریم که زبان فلسفه، زبان سیاست، زبان نقد، زبان سینما، زبان بازرگانی، زبان پزشکی و... را در بربگیرد و هریک از اینها زبان مخصوص به خود دارد و در دانشگاهها تدریس میشوند. الان ما مجبوریم با عجله و به شیوهای علمی خودمان را به مرزی برسانیم که زبانی داشته باشیم که همسو و همتراز با زبانهای دیگر مثل عربی، فارسی یا حتی زبانهای اروپایی بتواند نیازهای ملتی زنده را برطرف کند این است که زبان در حال تغییر عمدهای است و ما باید همه با هم با آگاهی کار کنیم و این کار مستلزم وجود مراکزی است که این رشد و نمو را به درستی کنترل و هدایت کند. میتوانیم از حکومت کردستان عراق انتظار داشته باشیم یا حتی در بین خودمان این مراکز را ایجاد کنیم و برای رشد زبانمان برنامه و نقشه داشته باشیم.
سازمان یونسکو سال 2008 را به عنوان سال زبان مادری و همچنین 21 فوریه یا همان 2 اسفند را به عنوان روز زبان مادری نامگذاری کرده است. این میتواند روزنهی امیدی برای زبانهای زیردست باشد شما این فرصتها را چطور ارزیابی میکنید و فکرمیکنید چطور بهتر میتوانیم از آنها استفاده کنیم؟
ما میتوانیم به شیوههای مختلف از این فرصتها استفاده کنیم مخصوصا برادرانی که در اروپا زندگی میکنند ممکن است بیشتر نسبت به این وضعیت آگاهی داشته باشند شاید ما از خیلی چیزها خبر نداشته باشیم یا اگر باخبر باشیم در این شرایط قدرت حرکت آنچنانی نداشته باشیم چون طبعا حرکت در اینجا خط قرمزهایی دارد اما آنها آزادترند. باید همهی ما از این فرصتها به نحو احسن استفاده کنیم از این روزها که از حقوق ملیتها دفاع میشود چه زبان چه مذهب چه دین. درست این است که با حساسیت زیاد از آنها استفاده کنیم و هرآنچه از دستمان برمیآید انجام دهیم.
اگر بخواهید راهکاری برای خروج از وضعیت فعلی ارائه دهید چه راهحلی را پیشنهاد میکنید؟
طبعا زبان موجودی زنده، مثل خود انسان است. متولد میشود، رشد میکند، پیر میشود، گاه غنی و گاه فقیر میشود حتی ممکن است بمیرد. خیلی از زبانها هستند که مردهاند علت آنهم میتواند هژمونی یا تسلط فرهنگی بر فرهنگ دیگر باشد مثلا فرض کنید زبان عربی قبل از ظهور اسلام هیچوقت تا این حد گسترده نبوده است. این همه سرزمین عرب نبودهاند اما دین اسلام و فرهنگ اسلامی خیلی از زبانها را در خود هضم کرده است چه در آفریقا چه در خاورمیانه و چه در جاهای دیگر. به هر حال برای خدمت به زبان مادری خودمان من نظرم این است که زبانشناسان دورهم جمع شوند و برای یافتن راهچارهای برای رشد ونمو علمی و امروزی در زبان با هم هماندیشی کنند. طوری نباشد که هر کس ساز خود را بزند و هر دستور زبانی که خواست به کار گیرد ما الان بیش از هر چیز نیاز به یک زبان استاندارد کردی داریم برای تمام نواحی کردنشین. نیاز است که بزرگان علم دستور زبان دور هم جمع شوند و راهچارهای بیابند فعلا برای زبانی متحد ویکدست. در کنار آن لهجههای ناحیهای نیز میتوانند رشد کنند، وجود یک زبان استاندارد به هیچ عنوان به معنی ضدیت و مقابله با لهجههای ناحیهای نیست. پس اولین اقدام این است که به فکر یک زبان استاندارد رسمی باشیم. در حال حاضر بیش از هر چیز به جمع کردن تمام لغات و اصطلاحات و امثال و حکم و.... نیازمندیم اگر چنین سرچشمهی غنی در اختیار داشته باشیم میتوانیم یک زبان فرمی از آن درست کنیم و به وسیلهی آن خودمان را از تعصبات ناحیهای بیرون بکشیم تا هر کس نگوید لهجهی من از دیگری اصیلتر است البته ممکن است بنابر دلایلی بخشی از زبان کردی در یک ناحیهی خاص رشد بیشتری داشته باشد اما این به معنای اصالت و ریشهدارتر بودن نیست. به هر حال ما باید همه با هم و با مسئولیتپذیری بیشتری مشغول رشد زبان خود باشیم و این لازمهی اطلاعات و در نتیجه مطالعهی بیشتر است. باید ادبیات کلاسیک خودمان را بهتر بشناسیم متاسفانه جوانهایمان به ادبیات کلاسیک کمتر توجه میکنند و این شکافی است که باید پر شود. باید روی همین ادبیات و متون و محتوای دیوانهای شعری مطالعهی زیادی داشته باشیم، خوب درکشان کنیم، ادبیات مدرن و روزنامهها را گسترش دهیم، انشاالله زبان مانیز به جمع زبانهای پیشرفتهی دنیا اضافه خواهد شد.
دانشجوی کرد در این برههی زمانی برای زبان مادری خود چهکار باید انجام دهد؟
دانشجوی کرد که قدرت وتوانایی دارد به نظر من باید در مسیر نوشتن ویادگیری و یاددهی زبان ادبی کرد در هر ناحیهای که باشد، گام بردارد. اگر اورامی است سورانی یاد بگیرد و برعکس. یعنی باید سعی کنیم لهجهها را یاد بگیریم و برای اینکه زبانی متحد به وجود بیاوریم نیاید روی لهجهی ناحیهای خاص تاکید کنیم حتما اینها باید با هم مخلوط شوند که استاد هژار در این راه گام اول را برداشته است وخیلی از لغات را از اورامی، از بادینی، از اردلانی و... به نوشته های خود آورده وبسیار هم موفق بوده و به مذاق همه خوش میآید.
سلام.
دوست عزیز وبلاگ زیبایی داری.
به خاطر این مطالب جالبت یه هدیه بهت میدم.
آپلودسنتر رایگان عکس و فایل نگهدار همیشگی فایل هات بدون نگرانی پاک شدن.
http://www.blogup.ir
سلام چیای عزیز
ممنون از بزرگواری و حماییتت..
امیدوارم همیبشه سبز باشی
سلام
ممنون سر زدی
سڵاو کاک چیای بەڕێز
خوشحاڵ بووم بە سەردانەکەت-بەوێبلاگێکی سەرکەوتووم زانی بۆیە پێم خۆشە تەبادوڵی لینک بکەین-بە نیوی چیا بەڕێزتان لینک دەکەم-سپاس هەر بژی
چیا گیان وێبێکی زۆر جوان و کوردانهت ههیه . بژی بۆ میللهت و نهتهوهی کورد. ئێمه ڕۆڵهی وهک تۆمان ههبێ سهرمان بهرزه و کۆڵنهدهرین
سلاو کاک چیا.سپاس بو ئه وه ی که سه ردانی وبه که مو کرد منیش سردانیکی وبه که تم کرد براستی ماندوو نه بی.
لینلکم کردووی ئه گه ر حه زت کرد توش لینکم که
salam agha chia
mer30 az nazar va hozuretun
man korde sanandajam shoma korde koja hastid?
زۆر سپاس چیای بەڕێز
سلام چیا گیان سپاس وبیکی زور جوانت هه یه و ئه م وت و ویژه ش زور به که لک بوو ماندوو نه بی.
سلاو بو توی خوشه ویست
ده ستان خوش بیت
زورسپاس
حه ر بژی به خوشی و خوشه ویستی
لینکم اکه ن ؟؟؟
سلام مرسی سر زدی

تو هم وب باحالی داری
بازم سر بزن خوشحال میشم
_______@@@________@@_____@@@@@@@
________@@___________@@__@@@______@@
________@@____________@@@__________@@
__________@@________________________@@
____@@@@@@___وبلاگت خیلی قشنگه______@@
__@@@@@@@@@__@@@@@@@_________@@
__@@____________منتظر حضور گرمت_______@@
_@@____________@@@@@@@@@@_____@@
_@@____________ هستــــــــم ___@@@
_@@@___________@@@@@@@______@@
__@@@@__________@@@@__________@@
____@@@@@@_______________________@@
_________@@_________________________@@
________@@___________@@___________@@
________@@@________@@@@@@@@@@@
_________@@@_____@@@_@@@@@@@
__________@@@@@@@
___________@@@@@_@
____________________@
____________________@
_____________________@
______________________@
______________________@____@@@
______________@@@@__@__@_____@
_____________@_______@@@___@@
________________@@@____@__@@
_______________________@
______________________@
وسیله هم برات گذاشتم بهم سر بزنی منتظرتم
°°°°°°°°°°°°|/
°°°°°°°°°°°°|_/
°°°°°°°°°°°°|__/
°°°°°°°°°°°°|___/
°°°°°°°°°°°°|____/°
°°°°°°°°°°°°|_____/°
°°°°°°°°°°°°|______/°
°°°°°°______|_________________
~~~~/__ بیا اینم وسیله حالا دیگه_\~~~~~~
~~~~~/ _میتونی بهم سر بزنی _\~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~* ¯´¨ ¨`*•~-.¸.....
*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~* _________________##________##
سلام دادش
وبلاگ زیبایی داره و این زیبایی نهفته شده در مطالبتون امیدوارم پاینده باشی و سر افراز
سلام
مرسی از نظرت
ولی یه چیزی من برا نیم خویشکم
هیوادارم هه م کات به سه ربه رزی بژیت
سلاو کاک چیا هه ر سه رکه و تو بن