کلهر

ایل کلهر براساس تحقیقات چند ساله ی معتبرترین دانشگاه آمریکا ( هاروارد ) بزرگترین ایل کُرد در کردستان است . که در طول تاریخ نقش مهمی در تحولات کردستان ، ایران و عثمانی داشته است .

اگر کردستان ایران را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کنیم ، و حدود آن را نواحی کامیاران در نظر بگیریم مسکن اولیه ی ایل کلهر همراه با گوران بزرگ در نواحی مرز بین این دو منطقه یعنی نواحی دامنه های شاهو قلعه ی پلنگان و دیگر نواحی این منطقه حضور داشته اند و در کردستان عراق نیز به طور سنتی در اطراف شهر زور خانقین کلار و دیگر نواحی گرمسیری جنوب کردستان عراق حضور داشته اند پس طی یک سری حوادث و اتفاقات به جنوب شاهراه کرماشان ـ خانقین نقل مکان کرده و ساکن شده اند و مرکز اصلی ایل امروز در این جا می باشد ولی طوایف کلهر امروزه در تمام کردستان ایران و عراق به طور پراکنده و گاه متمرکز در تمام شهرهای کُردنشین ایران و عراق از جمله سقز ، بوکان ، مهاباد ، ارومیه ، ماکو ، سنندج ، ایلام ، مهران و در عراق در سلیمانیه ، کرکوک ، کلار ، حلبچه ، نواحی گرمیان زندگی می کنند. اکنون قسمت اعظم ایل در استان کرماشان ساکن است.
حال با ذکر این نکته که مناطق کلهر نشین » گیلانغرب ، اسلام آباد ، ایوانغرب ، بخش هایی از سرپل ذهاب ، سومار ، نفت شهر ، ماهیدشت ، برخی نواحی کرماشان ، قصرشیرین « بخشی از مناطق کلهر زبان است که از بیجار در شمال تا مهران در جنوب و در شرق از کرماشان ماهیدشت تا خانقین در غرب را شامل می شود. زبان ایل کلهر کُردی با گویش کلهری است که گویش مستقلی می باشدکه جزو هیچ یک از گویش های لکی یا سورانی یا هورامی نمی باشد و خود به لهجه هایی تقسیم می شود. ایل کلهر در طول تاریخ خود مورد بغض و کینه ی کُردستیزان قرار گرفته است که می توان اقدامات مغرضانه را علیه ایل در سه دسته مورد بررسی قرار داد :
الف : اقدامات سیاسی ـ نظامی : 1- تجزیه ایل کلهر و تبعید طوایف مختلف آن که از زمان ترکمنان و صفویه شروع شده و تا زمان قاجار ادامه داشته و طوایف زیادی از این ایل به نواحی خارج از کردستان از جمله قزوین ، قم ، سیستان ، کرمان ، شمال خراسان تایباد نواحی شمالی افغانستان ، خوزستان ، فارس ، لرستان ، گیلان ، مازندران ، گرگان و ... تبعید شده اند.
2-اقدامات نظامی : که  بارها و بارها توسط ارتش ایران و عثمانی مورد هجوم قرار گرفته و حکومت های خودمختار و مستقل مانند (حکومت ذوالفقارخان کلهر در بغداد در زمان صفویه ) سرنگون شده و از بین رفته است.
3-تبعید و کشتن بزرگان ایل مانند کشته شدن ذوالفقار خان ... یا تبعید چندساله و زندانی شدن بزرگان مانند زندانی شدن خان منصور یا عباس خان که باعث فروپاشی قدرت ایل در زمان های خاصی شده است.

از طوایف مهم این ایل میتوان به طوایف زیر اشاره کرد :

کرگا {Kerga (Kerya)، که رگا (که ریا) - خالدی - شیانی - سیاسیا (Síye Síye، سیه سیه) - روتون ( Rrùtewen،رۊته وه ن)-  کاظم خانی، تکش ( Tekesh، ته که ش) - خمان ( Xeman، خه مان) - کله پا ( Kullepa، کۆڵه پا) - قوچمی (Qúcimí، قوچمی) - هارون آبادی - منصوری کله جوب (Mensúrí kulle jù، مه نسوری کۆڵه جۊ) - الوندی - (Elwení، ئه لوه نی) - شوان (Shiwan، شوان) - ماهیدشتی (Mayeshtí، مایه شتی) - بداغ بیگی - زینل خانی - شاهینی و ....  
نظرات 5 + ارسال نظر
چولک پنج‌شنبه 22 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 06:26 ب.ظ

دو نفر از بزرگان ایل کلهر که در وبلاگها نامی از آنها برده نمی شو و دلیل آن هم خودنمایی نکردن بازماندگانش است کدخدا ولی رستمی و کدخذا عیسی یاسمی (معروف به سیمرغ) می باشند که آوازه ی دلیری و شجاعت و بزرگ منشی و مردمداری آنها در غرب کشور زبان زد خاص و عام است بطوری که ریش سفیدان کنونی هنوز جملات و صحبت های آنها را الگوی خود قرار می دهند متاسفانه از کدخدا ولی رستمی عکسی در دست نیست ولی از کدخدا عیسی یاسمی عکسی در دست میباشد که البته مربوط به چند روز قبل از وفاتش و در حال بیماری است به هر حال بسیار دیدنی و با ابهت است.

یار غائب جمعه 23 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 10:43 ب.ظ

لعن علی عدوک یا علی / اولی و دومی و سومی

با سلام و دعای خیر

سایت آنلاین و مذهبی یارغائب از جنابعالی دعوت می نماید ، با حضور خود محفل مهدی جویان را گرم نمایید.

لطفا در صورت امکان آدرس ما رو در وبلاگ خود لینک کنید.

آدرس: www.yareghaeb.com

با تشکر. منتظرتان هستیم

فرشاد یکشنبه 30 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 04:24 ب.ظ http://nevis.blogfa.com

تو بارون که رفتی
شبم زیر و رو شد
یه بغض شکسته
رفیق گلوم شد
تو بارون که رفتی
دل باغچه پژمرد
تمام وجودم
توی آینه خط خورد
هنوز وقتی بارون
تو کوچه می باره
دلم غصه داره
دلم بی قراره
نه شب عاشقانه است
نه رویا قشنگه
دلم بی تو خونه
دلم بی تو تنگه
---
یه شب زیر بارون
که چشمم به راهه
می بینم که کوچه
پر نور ماهه
تو ماه منی که
تو بارون رسیدی
امید منی تو
شب نا امیدی

ادریس جمعه 19 دی‌ماه سال 1393 ساعت 11:24 ق.ظ http://www.chatgar.com

سلام عزیز وب قشنگ وجالبی داری من ی چت روم دارم واهل گیلانغربم وازت خاهش میکنم منو بعنوانچتروم گیلنغرب لینک کنی و ی سری بهم بزنی باتشکرwww.chatgar.com

فرشاد شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 12:01 ق.ظ http://nevis.blogfa.com

ﻳﻪ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﻳﻪ ﺩﺧﺘﺮﻩ ﮔﻔﺘﻢ" : ﻣﻴﮕﻴﺮﻡ ﻣﻴﺰﻧﻤﺖ
ﻫﺎﺍﺍﺍ"
.
.
.
.
.
.
.
ﺑﺎ ﻛﻤﺎﻝ ﻧﺎﺑﺎﻭﺭﻯ ﮔﻔﺖ" : ﺗﻮ ﻣﻨﻮ ﺑﮕﻴﺮ،
ﻫﺮﭼﻘﺪﺭ ﺩﻟﺖ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﺰﻥ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد