«آیا فلسفه جالب رقص کردی را میدانید؟»


در سال 612 قبل از میلاد ، امپراتوری ماد به رهبری هوخشتره ، نینوا را از تسخیر آشوریان که برای مادها همیشه دردسر ساز بودند ، درآورد و امپراتوری خود را گسترش داد..
و پس از اتمام جنگ،پادشاه ماد ( هوخشتره ) از فرماندهان خود خواست چگونگی جنگ را برای وی به صورت پانتومیم شرح دهند ..
چون بردن سلاح به کاخ پادشاهی ممنوع بود ، برای تشریح جنگ فرمانده اول به جای شمشیر ، از دستمال قرمز رنگی استفاده کرد و چگونگی جنگ را برای پادشاه تشریح کرد ..
فرمانده اول که همان چوپی کیش نام گرفت ،دست تمام سربازان خود را گرفت که نماد همبستگی و وفاداری سربازانش به همدیگر است ..
نخست با رقصی آهسته که امروزه آن را گهریان مینامند ، شروع کرد و این یعنی ما جنگ را آهسته شروع کردیم ..
سپس با ریتم رقص را تند تر نمود و این یعنی که ما سریعا به سمت دشمن حمله بردیم ..
در میان رقص که حماسی ترین رقص تاریخ است ، چندین نوع دیگر وجود دارد از جمله رقص سه پا که یک پا به عقب رفته و سریعا دو پا به جلو برداشته میشود و به این معناست که اگر ما در جنگ یک قدم ، عقب نشینی کردیم ، در نهایت سریعا دو قدم به جلو رفتیم ..
همچنین نوعی دیگر رقص کردی وجود دارد که چوپی کیش پای راستش میلنگد ولی سپس به یکباره رقص را تند مینماید و این یعنی اگر در جنگ زخمی شدیم ، خیلی زود بهبود یافتیم و باز به سوی دشمن هجوم بردیم ..
هوخشتره پادشاه امپراتوری ماد ، فرمان داد که این آیین را در همه ی مراسم ها به ویژه بعد از فتوحات و شادیها به کار بندند تا حماسه ی جنگ و پیروزی امپراتوری ماد ، بر دشمنان فراموش نشود..

لطفا این سنت زیبای کردها را بە اشتراک بگذاریدتا همه بدانند..

شێعر کەڵهۆڕی 7


وه‌هار هات و دڵم پاییزْ سه‌رده
ده‌رۊنْ سه‌ردْ من داڵانْ ده‌رده
له چیمه‌ن گوڵ دراێ ، له ناخْ من ئاخ
وڵات سه‌وزه‌و، جه‌سه‌ێ من زه‌ردْ زه‌رده
( سه‌عید بانان )

"بو پیروز بایی جشنا نو روزه سر سالا کوردی "


وزبایی جه ژنی نه وروز سالی 1393ی هه تاوی 2714ی کوردی

به ناوی خوای گه وره و مه زن

هاوولاتیانی خوشه ویست و هاوزمانانی به ریز، خوشک و برایانی کورد

  به بونه ی هاتنی سالی نوی و نوی بوونه وه ی سروشت و نه وروزی کورده واری جه ژنه پیروزه تان لی ده که م و له خوای گه وره ده پاریمه وه ئه م سال تان پر بی له خیر و خوشی و کامه رانی و سه ربه رزی وه دور بن له هه ر ده رد و نا خوشی و نه خوشی . به و هیوایه ئاسمانی جوانی ژینتان هه روا گه شاوه بیت و له دین و دونیا دا سه ربه رزبن.

نوروز مهم ترین جشن  در سنت کُرد ها  است . نوروز به معنای "خورشید تازه" و "روز نو " است و در زمان اعتدال بهاری جشن گرفته شده است.توضیحات بسیاری برای ریشه   نوروز با سوابق جشنواره بهار یافت می شود و قدمت آن به 3000 سال قبل بر می گردد.این جشنها برای کُردها  نمادی از پیروزی نور بر ظلمت، جشن زندگی و آزادی از ظلم و ستم است.

منشا این جشن   از تاریخ 5000 سال است. با توجه به ظلم و ستم فرهنگی پس از تقسیم کردستان، نوروز در برخی از کشورها  آشکارا کردهای تا همین اواخر نمی تواستند جشن بگیرند.همانطور که جامعه کردی در لندن تاسیس شد، آنها شروع به جشن گرفتن نوروز آشکارا دوباره نمودند و این جشنواره   یک وسیله ای کردهای ترکیه و سوریه و برای  احقاق حقوق بشر و آزادی از ظلم و ستم به مبارزه تبدیل شده است.

  Nûroj   یا نو روز در افسانه کردی کاوه آهنگر و فریدون،   را جشن رهایی کردها از ستمگری ضحاک ماردوش، و بر تخت نشستن فریدون   است . آن را به عنوان یکی دیگر از   نشان های رهایی ملت کُرد می دانند . این جشنواره در حال حاضر دارای جایگاه مهمی در هویت کُردی برای اکثریت کِردها، که بیشتر در ترکیه و سوریه است.   اگر چه جشن متفاوت است، به طور کلی مردم را به استقبال آمدن بهار  در کنار هم جمع نموده و متحد می نماید ، مردم لباس های زیبای کردی می پوشند  و با هم  به رقص  و شادی می پردازند.  ادامه مطلب ...