هویت و زبان کردی در کرمانشاه

چرا عده ای از مردم کرمانشاه فارسی حرف میزنند؟ چرا هوییت و زبان کردی در کرمانشاه رو به نابودی میرود؟ کمبود و ضعف؟ شیعه یا سنی ؟ چرا والدین کرد با بچه هایشان فارسی حرف میزنند؟؟؟ و صدها ایا و چرا و اگر و افسوس های دیگر...

آنجا که میبایست و می باید مهد آفرینش باشد و نیست ، آنجا که می توانست پایتخت  

فرهنگی و تاریخی ایران زمین و کردستان باشد و نیست ، کرمانشاه شهری که نیاز  

برانش  بسیار و رهروانش اندک اند.شهری که دروازه ی تمدن ایرانی هست و نیست  

،هست از آنگونه که نباید باشد و نیست از آنگونه که باید می بود.

کرمانشاه کجاست ؟

کرمانشاه در هاله ای از غبار گرفتگی فرهنگی و هویت گم شده در برهوت فقر اطلاعاتی و در هم آمیختگی هویت مذهبی و ملی ، خاموش و روشن سکوت کرده است ! سکوتی تلخ ؟

کرمانشاه اینجا است ، اما انگار با سم اسبان اعراب و گرد راه طوفان لشکریان آنان آثار تمدن این شهر کهن در خاک خفت ، یا شاید در جنگ تعصبات عثمانی ها و صفویان در آغوش فراموشی ها فرو رفت ، اما نوید دادند که از گرد راه پیامی در راه است.

کرمانشاه بنا بر قدمت تاریخی غنای فرهنگی و وسعت جمعیتی اش باید شهر امید جنبش فکری ، فرهنگی و سیاسی کردها باشد ،کرمانشاه شهری نیست که بتوان به راحتی آن را در آغوش فراموشی ها سپرد و وظیفه ی نخبگان فرهنگی این شهر در دنیای نوین و عصر ارتباطات بسی سنگین تر است.

امروز فرزندان کرمانشاهی در معرض انتخابی بزرگند نباید فراموش کرد که داشتن هویت کردی در هیچ جای جهان منافاتی با هویت ایرانی ندارد، حتی کرد های ترکیه عراق و سوریه دلبستگی های مشترکی با ایرانیان در خود سراغ دارند اما این به معنای پشت کردن به هویت واحد کردی نیست باید بدانیم که هیچ گاه در هیچ کجای تاریخ سراغ نداریم که ملتی یا شخصی و گروهی را به دلیل پشت کردن به هویت ملی و تاریخی خود تشویق کرده باشند یا به آنها مباهات کنند ، تاریخ همیشه به کسانی می بالد که علاوه بر داشتن اندیشه ی انسانی در حفظ اصالت هویت و ملیت خود کوشا بوده اند ، به هیچ ملتی به خاطر فراموش کردن هویت خود مدال افتخار نیاویخته اند.

اگر امروزه جهانی شدن و جهانی سازی تمامی ملت های صاحب دولت و قدرتمندی همچون چین و هند را تهدید می کند ، اگر ما کردها که در هفت آسمان هم ستاره ای نداریم به هویت تاریخی خود پشت پا بزنیم ، فرداها فرزندان ما سرافکنده و شرمسار ، با حقارتی آمیخته به ننگ از گذشتگان خود یاد خواهند کرد و قطعاً در دادگاه تاریخ نسل های آینده مان محکوم به خیانت خواهیم شددر دنیای امروز حتی دورافتاده ترین اقوام آفریقای به شدت تحت تاثیر جهان علم و اندیشه مشغول بازخوانی و باز شناسی هویت خود هستند و در پی یافتن رگه ها و ریشه های خود حیران و سرگردان یافتن خویشن ، جای بسیار تاسف خواهد بود که یکی از قدیمی ترین و کهن ترین شهر های کردستان ، دروازه ی تمدن ماد و ایران با ستان ، با خاکستر فراموشی ها و خود کم بینی وپشت کردن به زبان مادری به عنوان بزرگترین نشانه ی هویت یک ملت ، خود را به ذلت بادهای مسموم تفرقه های مذهبی و تاریک اندیشی و جزم اندیشی های مصلحتی اندکی سود پرست بدهد ، ما منتظریم شاهد کرمانشاهی باشیم که پرچم دار فرهنگ و تمدن کردی و ایرانی باشد.کرمانشاه نه تنها باید مرکز فرهنگی کردستان باشد ، بلکه به عنوان مرکز موسیقی و عرفان و نماینده ی ایران باستان ، باید شهر زیبایی ها و هنرمندان و هنرمندی ها باشد.انتظار کردها از کرمانشاه به اندازه ی بیستون بزرگ و سترگ است و ای کاش روزی بیاید که کردهای دیگر مناطق کردستان با حضور در کرمانشاه ، حتی اگر هویت خویش را فراموش کرده باشند با دیدن کرمانشاهی ها به خود آیند .

هیچ انسان عاقلی با از بین بردن زبان و هویت انسانی که ریشه در اعماق تاریخ دارد و امانت نسل های پیش از ما است ، موافق نیست مگر ناآگاهان یا مغرضان و حتی شاید نتوان گفت که از بین رفتن یک هویت انسانی به مراتب فاجعه بار تر است.

جهان با تکثر زیباست و کردستان با کرمانشاهی زنده!
نظرات 26 + ارسال نظر
دارا پنج‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 03:25 ب.ظ http://darapirouzi.blogfa.com/

سلاو کاک چیا. هه ر بژیت. هیوادارم به رده وام بیت بو پاراستنی زمانی کوردی

سپاس کاکە دارا گیان

چیا شنبه 1 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:25 ق.ظ http://www.kardo1.blogfa.com

سلام برای ئازیز خوشحالم وه ناسینتان ویبلگتان فره قه شه نگ و رازاوه س هاوری یه تی ئیوه ئه را من مایه ی سه ر به رزیه
ئه وه لا ی من لینک کران وه دلنیاییه وه

مێنش خوشحال بیول لە هاورید

سمیه مهری شنبه 1 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 10:02 ق.ظ

سلام
ممنون از لطفتون
با احترام لینک شدید

سپاس

ظاهر سارایی یکشنبه 2 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:38 ب.ظ http://www.ilamasu.blogfa.com

سلام. شما را لینک کردم. مطلبتان هم خیلی خوب بود. موفق باشید.

سپاس

ژوان سه‌شنبه 23 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 03:25 ب.ظ http://drcomputer.blogfa.com/

سلام عزیزم
مرسی واقعا که که گل گفتی. به امید روزی که دیگه هیچ کرمانشاهی با بچه اش فارسی صحبت نکنه
راستی لینک شدی با اسم " کورد"

ali یکشنبه 26 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:06 ب.ظ http://kalhor-shabad.mihanblog.com/

قسیەێ ک لە دڵ باێ لە دڵ نیشێ. بابەت جوانێ وەتیدە چیا وە ڕاسی ئەفسووس و هزار داخ ئڕا کەسێ ک پێشینەێ خوەێ لە هۊرەو برد.

وریا شنبه 30 دی‌ماه سال 1391 ساعت 11:37 ب.ظ

بژیه ید خدا بکه ی

علی سه‌شنبه 17 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 07:45 ب.ظ

سلام.ای کسی که این سایت را درست کردی و این مطالب را نوشتی،چقدر در مورد گذشته کرمانشاه اطلاع داری؟
فارس رکن جدا نشدنی از کرمانشاه بوده و الآنم هست حالا اون کُردهایی که فارسی صحبت می کنند باید دلیلش را از خودشان پرسید.

سلام عزیز جان
اگه دوباره به من سر زدی حتما شماره یا یه چیزی جا بزار که باعث بشه بتونم باهات در رابطه با هویت کرمانشاه بحث کنم

میثم چهارشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 08:24 ب.ظ http://www.hana3.blogfa.com

سلام وبلاگ زیبایی دارید،من شما را لینک کردم خوشحال میشوم مرا لینک کنید

محمد چهارشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:42 ق.ظ http://mahram1.blogfa.com

درود بر تو هموطن بسیار زیبا نوشتید بدون شک هیچ ملت بافرهنگی به گذشته تمدن ساز خود با تحقیر نگاه نمی کند ملت کرد بدون شک بنیان گزاران سنگ بنای ایران باستان بوده وهستند ملت کرد در ساختن ایران بزرگ با تمام اقوامش بدون شک مانند ستاره می درخشند ملت کرد بزرگ ÷اسداران مرز دار این بوده وهستند وهر جای دنیا باشند خود را ایرانی می دانند وبه کرد بودن وایرانی بودن خود می بالند . اما افسوس گرد وغبار خود کم بینی این روزها سایه شوم خود را در بعضی جاها در این سرزمین بزرگ افکند ه است که امید است که با برون رفت از این قضای مهلک شاد درخشش فرهنگ ناب کردی ایرانی خود در منطقه باشیم وبه آن با دید تفاخر نگاه کنیم نه تحقیر که گذشته ما سرشار از افتخار است نه چیز دیگر......

بوکان جمعه 11 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 12:24 ق.ظ

امیدوارم همه به این لهجه شیرین کرمنشاهی حرف بزنن

سیروان-ئیلام چهارشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:18 ق.ظ

علی !! با توام !!
کرمانشاه قلب کوردستان است. فارسی در کرمانشاه فقط مال تو و امثال توست که آدمهای توسری خور و بی اراده ای هستید.

همبستگی ملی یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 11:26 ب.ظ

مرسی از نوشتت
خطاب به دوستی که معتقده فارس جزء جدا نشدنی از کرمانشاه بوده و هست
دوست عزیز پایه گذار شهر کرمانشاه کردهای کلهر بوده اند در کنار رود قره سو. و اما در مورد کسانی که بین زبانی صحبت می کنند. که نه می توان به آن لهجه گفت/ نه گویش و نه زبان/ شاید بهتر باشد به آن لحن یا نوعی آوا می توانم فقط ابراز تأسف کنم برای این دسته افراد با این شکل کاریکاتوری و مبتذل صحبت کردن و متاسفم که اسم این شکل صحبت کردن رو هم میزارن فارسی کرمانشاهی که هم فارسی را خراب کرده اند هم نام کردی و کرمانشاهی را. به امید سر عقل آمدن این افراد.
ما به ایرانی بودن و کردن بودن خود افتخار می کنم و برای زبان کردی تا جایی که لازم باشد و در توان باشد تلاش خواهیم کرد.به یاد داشته باشیم که زبان مهمترین بعد هویت فرهنگی انسان هاست. آن را به تاراج ندهیم
در آینده نزدیک نوشته هایم را در باب اهمیت زبان مادری منشتر خواهم کرد.
موفق باشید دوست عزیز

مجتبی سه‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 02:45 ب.ظ

منیش وه زووان کردی گروسی ئیوشم که دسد خوش بو ... ای بدبختیه که باوک و دالکان وه زووان فارسی ور زاروانیان قسه کن ناو شهری ایمنیشه هس مه نیزانم فکر کن که فارسی قسه کردن کلاس دیری ... فقط تاسف خوم رای گشتیان

عه یاد جمعه 2 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 10:05 ق.ظ

سلام بو تو وبلا گدد زور زور جوانه دست خوش بی ماندو نوی ببور اگر اشتباه له نویسانم هس
روز جشنه له شاباد ادرست داید پیم ناوم عه یاد عزیزی

ریان یکشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:51 ق.ظ http://reyan1.blogfa.com

سلام دوست عزیز.علتش اینکه مافارسی صحبت کردن روکلاس وپرستیژمیدونیم.امااین فرهنگ فروشیه نه چیزه دیگه...البته 50%مقصرنظام آموزشیه.ماکلاس اول که بودیم چیزی به اسم کردی نداشتیم امافارسی چرا...

دیاکو جمعه 24 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:08 ق.ظ http://ilamkurdish.blogfa.com

واقعا زیباست دوست عزیز اگه علاقمند به تبادل لینکهستی خبرم کن م وه بان گیان هامه خزمه ت

ئیلام شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:32 ب.ظ

وه قه ول زیره ک نه مر!

کرماشان جیگه ی ئه جدادم
قه ت قه ت تو ناچی له یادم


کرماشان هه ر کورد بووه و هه ر کوردیش مینیگ. ئه و فارس زوانه یله بچن له بوگ و دالگیان پرسیار بکه ن. یه سوالیگ دیرم له ئه و که سه که ئوشی کرماشان فارسه: له زمان حه سه ن زیره ک له رادیو کرماشان ئه راچه یه گله گورانی فارسی په خش نیه کردن؟!! دیاره که سه گه م ئه رایه که ته مام گوشگر و بیسه ر ئه و به رنامه کورد بون کورد ئیلام و کرماشان گیلان غه رب و قه سر سیرین و کوردستان و بانه و سه قز و بوکان و .........برای خاست ئه راد بوشی که تا ئیلام و سنه هه ن نیه لن که کرماشان له کوردی خوی ده رچید!!! زارا وه ی فارسی کرماشانیش زاراوه ی ئه وانه یه که توان له ژیر فارسه یل بخه فن!!!!!!!

کلعر سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:08 ب.ظ

دسد خوش فره رنگین وتید

کورد پیرانشهر پنج‌شنبه 14 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 10:55 ب.ظ

سلاو له هه مو برا و خوشکانی خوشه ویست.زووان و باو کالی(فرهنگ) بن چینه و بناغه بو هه ر نه ته وه ییکه. تا ئیمه له بناغه دورتر ببین دیوار ه کانی ژیانمان بی هیز تر ده بن.باش بزانین زانین و فیر بونی هه ر زووانیک چ کوردی یا فارسی ویا........توانایی میشک زیاتر ئه کات.بویه زانیینی ته نیا یک زووان هیچ هونه ر نیه.و نه زاینی یک زووان به تایبه ت زووان دایکیمان عه یبی هه ره مه زن مانه.یانی ئه وه نده ده خومان را نابینین ته نا نه ت زوانی دایکیمان فیر ببین.

مجید شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 12:33 ب.ظ

واقعا نمیدونم چرا خیلی از مردم کرمانشاه خصوصا شهر کرمانشاه بچه هاشونو فارس بار میارن.من خودم اهل سنقرم و از بچگی باهام کوردی حرف میزدن و الان تقریبا فارسی رو بدون لحجه میتونم حرف بزنم . واقعا متاسفم برای اون دسته از افرادی که هویت کوردی خودشونو گم کردن و فکر میکنن با فارسی حرف زدن شخصیتشون بالا تر میره. به امید روزی که زبان کوردی مثل قدیم در کرمانشاه زنده باشه.

داریوش جمعه 16 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 03:40 ق.ظ

درود بر دلیرمردان کرمانشاه،
براستی که کرمانشاه کورد زبان، مهد تمدن ایران است...
کرمانشاه ریشه تمدن و فرهنگ کوردستان است...
نابودی فرهنگ و زبان کرمانشاه یعنی نابودی سراسر کردستان...
یه وقتایی این شهر زیبا که در خطر نابودی است، در زمان امپراطوری ساسانیان بسیاری از کشورها و سرزمینهای دیگه را اداره می کرد...

زرین تاج جمعه 15 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 11:22 ب.ظ

سلام
خوشحالم با وبتون اشنا شدم من هم اصالتم کرد. از کردای کرمانشاه اجدادم از کرمانشاه اومدن ولی دیگه برنگشتن وماهم هیچوقت نتونستیم برگردیم ولی با این حال هنوز هم که هنوز بعد از گذشت سالها وگذشت چندین نسل افتخار میکنیم به کرد بودنمون وهنوزهم خودمون رو کرد معرفی میکنیم با اینکه نه گویش شمارو میفهمیم ونه نوع پوشش واداب و رسومتون رو میدونیم ولی ما فقط به کردبودن واین اصلت افتخار میکنیم‌ شماها که اونجایین نذارین نسل های بعدتون مثل ما بشن جدا از اداب ورسوم جدا از اصالت . کرد بارشون بیارین بهشون کردبودن و یاد بدین کرد افتخارش کرد و غیرتش شما مواظب این اصالت باشین ما که رفتیم چیزی جز یک اسم وحسرت برگشت برامون باقی نموند ما فقط از دور میتونیم بهتون افتخار کنیم شما توی میدونین بین فارسا خبری نیست فارسی حرف زدن افتخاری نداره ولی هنوزم که هنوز کرد نماد افتخار وشجاعت .
خوش به حالتون که اونجایین زنده باد کرمانشاه زنده باد کرد.

کرماشان شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 08:07 ق.ظ http://joanshir.persianblog.ir/

کو هرکه افتاد اصل خویش
بازجوید روزگار وصل خویش

کوردیا دوشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 01:21 ب.ظ

روزی فرا میرسد ایران تجزیه شده دراین میان مردم فارس در وسط ایران از تشنگی و فقر بیداد میکنن ووتمام کسانی که امروز از زبان خود دور شده چه کورد بلوچ .ترکمن.عرب.گیلکی...وغیره ان وقت است میدانن زبان مادری یعنی چه هویت یعنی چه لعنت بر فارس که در تمام تاریخ خودش را در سایه مادها بزرگ شدن وبزرگ کردیم اخرش به انجا رسید زبان مان هم دارن تعدید میکنن وقت این است یکم فکر کنیم کیم

میخای تایید کن میخای تایید نکن پنج‌شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 05:11 ب.ظ

در کرمانشاه جز یه مشت خخود باخته و بی فرهنگ که فرهن و با کلاسی رو در لخت شدن و سکس و فارسی حرف زدن و دوس دختر پسری و ارایش غلیظ و .... می بیننن.هیچ زبانی جز کورد وجود نداره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد