هویت و زبان کردی در کرمانشاه

چرا عده ای از مردم کرمانشاه فارسی حرف میزنند؟ چرا هوییت و زبان کردی در کرمانشاه رو به نابودی میرود؟ کمبود و ضعف؟ شیعه یا سنی ؟ چرا والدین کرد با بچه هایشان فارسی حرف میزنند؟؟؟ و صدها ایا و چرا و اگر و افسوس های دیگر...

ادامه مطلب ...

دەنگ مەسعوود عەزیزی

هیول مل بەرز بی ئێیمان                    یار

سەروێین                                        دیوەت خان کەلهر

ریوار شەو

سوسەن گوڵ (لاله وازگون)

سووسه ن گول چری ئاو سه ر نساران     هی وه مزگانی هاته وه یاران

 

معنای فارسی:لاله ی واژگون از سایه سار کوهساران آواز برآورد که مژدگانی بدهید یاران برگشتند.

  

بدون شک یکی از زیباترین گلهای فصل بهار (بویژه در ماه اردیبهشت )در دامان پر مهر کوههای سرسبز و دیدنی زاگرس گل لاله واژگون یا در زبان کردی سووسه ن گول است(البته این گل در استانهای که در دامنه های زاگرس قرار دارند کم وبیش به چشم میخورد).  

 

 

خوب است بدانید این گل زیبا در رنگهای متنوعی از جمله سرخ -نارنجی- زردو....وبصورت تکی ویا در دسته های چند تایی در ارتفاعات و بویژه در کوههای کبیر کوه ومانشت می روید ودر اواسط فصل بهار علاقمندان بسیاری را به رویشگاههای خود می کشاند.  

                                                                         

با تاسف فراوان خوانندگان عزیز را به این مسئله آگاه می کنم که هرساله با آغاز فصل رویش آن

تعداد زیادی از این گلها توسط بازدید کنندگان از بین میرود ( یا کنده شده ُ ویا بدتر از آن پیاز آنهاهم کنده می شود تا مثلا زیبایی بخش باغ و باغچه ی منزلی باشد).این در حالیست که هر ساله هم از وسعت زیست گاهها وهم از تعداد آنها کاسته می شود .

ادامه مطلب ...

کردستان عراق ( اقلیم کردستان)

 

 

 

کردستان عراق که اصطلاحا "اقلیم کردستان" نامیده میشود یک منطقهٔ خودگردان در بخش شمالی کشور عراق است. کردستان عراق از شرق با ایران از شمال با ترکیه‌ و از غرب با سوریه هم‌مرز است. مرکز آن اربیل یا بزبان محلی "هه ولیر" است. این منطقه ۴ میلیون نفر جمعیت دارد حکومت کردستان بر سه‌ استان اربیل، سلیمانیه، دهوک و قسمت‌هایی از استان‌های نینوا و دیاله تسلط دارد اما کرکوک در اختیار دولت مرکزی است. پس از جنگ کویت و عراق و وضع ممنوعیت پرواز عراق به بالای خط ۲۳ درجه در سال ۱۹۹۱ کردهای عراق عملاً توانستند حکومت خود را تأسیس نمایند و با حل اختلافات گروهی و قیام علیه حکومت بعث، حکومت منطقه را به عهده گرفتند. کردها این خیزش را «راپه‌رین» می‌نامند. پس از ده سال و با حمله دوباره امریکا به عراق در شمال و شمال شرقی عراق که به کردستان عراق معروف است کردها حکومت خود مختاردر جمهوری فدرال عراق به طور رسمی تشکیل دادند. در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ نیز ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه عراق توسط کردها اداره می‌گردید.

سیری در تاریخ ملت کرد

تاریخ و سرگذشت ملت کرد تاریخی بس شگفت آور و پر فراز و نشیب برای این ملت بزرگ و خستگی ناپذیر و ماندنی در طی روزگاران گذشته بوده است .
در این جستار سعی می شود تا گذری بر تاریخ این ملت داشته باشیم و به جستجوی نکاتی که در این تاریخ مبهم می باشند برویم شاید بتوانیم در حد توان و با کمک اندیشمندان این رشته آنها را روشن کنیم و به افسانه هایی درباره تاریخ و سرگذشت این ملت بزرگ که ستون اصلی ایران زمین می باشند پایان دهیم یا به حقیقت نزدیک کنیم .
در این راه مسلما با ملتی اشنا می شویم که محققانی بزرگ هم خود را صرف تحقیق و تفحص در خصوص سرگذشت و تاریخ آنها و منابع مهمی را برایمان به ارمغان گذاشته اند در این میان محققان و نویسندگان داخلی و خارجی هر کدام برای خود نظرات خاصی راجع به سرگذشت این ملت دارند بیشتر آنها در نتیجه گیری بررسی ها و تحقیقاتی خود اتفاق نظرهای نزدیکی داشته اند .
اما اولین سئوالی که در پی خواندن کتابها و منابع مختلف به وجود می آید اینست که به راستی ملت کرد کی هستند سرزمین و ماوای اصلی آنها کجاست این گونه شک و تردید به آنها نگر یسته و این همه افسانه درباره آنها ساخته اند ؟

ادامه مطلب ...

نگاهی به تاریخ و طبیعت دیار کلهرنشینان؛شهرستان ایوان غرب

منظرة تفریحی در روستای خوران 

کوه ها  

غار طلسم 

غار انفجاری ایوان  

رودخانه کنگیر 

دویران 

دره کوریس 

دره دانوک  

چشمه ها  

چشمه سفید ( کینی چرمی) 

جوب شهر ( خرابه های شهر اریوخان) 

طاق شیرین 

قبرستان هلوچ 

آتشکده سیاهگل ایوان

ادامه مطلب ...

شارێ شاباد (ئێسلام ئاباد غەرب)

1-موقعیت 

2-شرایط آب و هوا 

3-موقعیت استراتژیکی 

4-سابقه تاریخی و پیشینه 

5-سابقه فرهنگی 

6-اهمیت اقتصادی 

7-جهانگردی 

8-کشاورزی و دامپروری 

9-صنایع و معدن

ادامه مطلب ...

ئس ئم ئس کۆردی

مگر قصاو بای بکنه پوسم/اوسا غافل بوم له یاد دوسم. 

یه چن وقتیگه دلم غمینه/یاران تک و توک پا لیم برینه/حالم نیپرسن جور جار جاران/تنیا منمه جور گناهکاران.  

 قسم و رتبه مردان دانا/ حافظ و سعدی،شمس و مولانا/قسم و یک یک سوریل قرآن/قسم و غریب شاه خراسان/قسم و خدای حی لا مکان/مه دوسد دیرم له دل و له گیان.

ادامه مطلب ...

ناوەیل کۆردی

سارال:روستای خوش اب وهوا نزدیک سنندج

سانل:شبیه ومانند

اهون:ارام.متین هم معنی میدهد

سوما:اب دیده .اشک

بریوان :به معنی دختر شیردوش.دختران همراه چوپان

که زوان:کوه نورد.مردکوه شاخه وان

دیاکو : نام اولین پادشاه سلسه ماد . پسر

روژینا : مانند روز . دختر

شاهو : نام رشته کوهی در کردستان . پسر

وریا : آگاه و بیدار

ادامه مطلب ...

شێعر کەڵهۆڕی ١

میه‌رێ که‌و

       

مه شکه بژه نیه له کره ئ په تی                     ئاو ئراد بارم له جوو شه روه تی

  

 

 

ادامه مطلب ...